8 دلیل تقه زدن خودرو که باید بدانید

تقه زدن چیست؟

علت تقه زدن خودرو چیست؟

مشکل تقه زدن خودرو چگونه حل می‌شود؟

گاها پیش آمده است که هنگام گاز دادن و افزایش شتاب یا زمانی که دنده را عوض می‌کنید، خودرو به صورت لحظه‌ای خاموش و روشن می‌شود در نتیجه این امر، تکان ناگهانی در خودرو ایجاد می‌شود که از جمله دلایل آن، لرزش موتور است به این امر تقه زدن خودرو می‌گویند. به زبان ساده‌تر به نحوی است که انگار یک نفر ماشین را برای لحظه‌ای می‌گیرد و مانع از حرکت آن می‌شود و سپس رها می‌کند.

در صورتی که می‌خواهید بدانید علت تقه زدن خودرو چیست تا انتهای مقاله از وب سایت یکتا یدک با ما همراه باشید چرا که قصد داریم راجع به دلایل تقه زدن خودرو و نکات مهم به منظور حفظ سلامت ماشین، مطالب مفیدی را ذکر نماییم.

تقه زدن ماشین

تقه زدن ماشین یک اصطلاح فنی است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. هر یک از این دلایل به جهت بروز مشکل و یا نقص در خودرو و یا اجزای آن می‌باشد. تقه در واقع یک اصطلاح برای صداهای غیر معمولی در خودرو است که شبیه کوبش و یا هول و تکان سریع است. این امر به علل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علت تقه زدن خودرو هنگام گاز دادن

گاها ممکن است شاهد تقه زدن خودرو یا اصطلاحا ضربه زدن پس از برداشتن پا از روي گاز، هنگام گاز دادن باشیم. این امر مربوط به سنسور کیلومتر و یا سنسور سرعت است که وظیفه این سنسور، جمع آوری اطلاعات مرتبط با سرعت خودرو است. در صورتی که این سنسور دچار خرابی گردد، اطلاعات مربوط به سرعت به درستی جمع آوری نمی‌گردد. در نتیجه این امر، دستورات لازم و به موقع برای افزایش سوخت به محفظه موتور صادر نمی‌شود از این رو شاهد تقه در خودرو خواهیم بود. از دلایل تقه زدن ماشین در دنده 1و2 نیز همین امر است که لازم است برای رفع این مشکل، سنسور سرعت تعویض گردد.

شاید برای شما جالب باشد:  مقایسه خودرو برلیانس H330 با بسترن B30

علت تقه زدن خودرو هنگام حرکت یا شتاب گرفتن

در خودروهایی که سنسور کیلومتر در آن حذف شده است، سیستم ترمز ABS این وظیفه را انجام می‌دهد. در عین حال ممکن است باز هم شاهد تقه زدن خودرو در حین حرکت و یا گاز دادن باشید. در مورد علت لگد زدن خودرو در حرکت، مشکل ریپ زدن موتور زمان شتاب گیری است. این امر به دلیل گرفتگی مجرای سوخت انژکتور است بدین نحو که ترکیب سوخت و هوا به درستی در موتور انجام نمی‌شود در نتیجه دور موتور افزایش نمی‌یابد که در اصطلاح فنی به آن کله کردن موتور می‌گویند. بهترین کار این است که برای جلوگیری از این مشکل، هر 30 تا 40 هزار کیلومتر نسبت به شستشوی آن اقدام نمایید.

علت تقه زدن خودرو هنگام دنده عقب

تقه زدن خودرو در دنده عقب به علل مختلفی انجام می‌گیرد و این امر در خودروهای اتومات به خوبی حس می‌شود. در شرایطی که خودرو در دنده عقب است، صدای تقه هنگام ترمز در دنده عقب نیز از گیربکس شنیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل آن بخاطر روغن کاری گیربکس خودرو است که از روغن بی‌کیفیت و نامناسب استفاده شده است در نتیجه تست روغن گیربکس بسیار ضروری است.

از دیگر دلایل تقه زدن خودرو در دنده عقب، می‌توان به خرابی ساعت گیربکس اشاره نمود که به راحتی نیز تعمیر می‌گردد.

علت تقه زدن ماشین در دنده یک

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام رانندگی ایجاد شود این است که در دنده یک که گاز می‌دهید، خودرو تقه می‌زند و در این شرایط یک قطع و وصلی ایجاد می‌شود که یکی از دلایل آن می‌تواند از سنسور کیلومتر باشد که سولفاته شده است که به نام سنسور سرعت نیز معروف است.

علت تقه زدن ماشین به دلیل خرابی دسته موتور

در هر ماشینی برای ثابت نگه داشتن موتور و جلوگیری از جابجایی آن، از قطعه‌ای به نام دسته موتور استفاده می‌شود که وزن موتور را تحمل می‌کند. برای این امر از نوعی لاستیک استفاده می‌شود که به دور موتور قرار می‌گیرد. ممکن است در اثر فشار بیش از حد و به مرور زمان، پاره شود در نتیجه موتور از جایگاه خود خارج می‌شود و به دنبال این امر شاهد تقه زدن ماشین خواهیم بود.

تقه زدن ماشین

علت تقه زدن ماشین زمان رها کردن کلاچ

گاها هنگام تعویض دنده و برداشتن پا از روی کلاچ، شاهد تقه زدن خواهید بود که ناشی از خرابی در گیربکس یا کلاچ است. خرابی گیربکس مربوط به موارد زیر باشد:

  • خرابی بلبرینگ
  • آسیب به میل لنگ
  • خرابی سه شاخ پلوس
شاید برای شما جالب باشد:  مقایسه خودرو بسترن B50 با لیفان 820

 در مقابل ممکن است در مواردی خرابی اجزای مرتبط با کلاچ سبب تقه زدن شوند همچون :

  • وارد شدن صدمه به سیم کلاچ
  • آسیب به بلبرینگ‌های کلاچ
  • هماهنگ نبودن دیسک و صفحه کلاچ
  • آسیب فنرهای صفحه خورشیدی کلاچ

به منظور حل این مشکل، باید این قطعات تعویض گردد.

علت تقه زدن ماشین هنگام ترمز گرفتن

در صورتی که هنگام ترمز گرفتن شاهد تقه زدن خودرو هستید، مربوط به لنت ترمز است. لنت ترمز از جمله قطعات مصرفی خودرو است که به مرور زمان باید تعویض گردد. یکی از این موارد زمانی است که هنگامی که ترمز می‌گیرید ماشین شروع به لرزش می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام ترمز شدید خودرو، شاهد لرزش پدال خواهید بود و این امر صدق نمی‌کند.

دلیل تقه زدن ماشین در دور پایین

دنده هرزگرد، دنده کوچکی است که در دیفرانسیل نقش مهمی دارد. بسته به نوع خودرو 2 تا 4 دنده در دیفرانسیل وجود دارد که به منظور کنترل دور چرخ‌های ماشین حین حرکت نقش مهمی ایفا می‌کند.

در صورتی که این دنده در خودرو آسیب ببیند، شاهد تقه خوردن خودرو خواهید بود. این موضوع غالبا در دور موتور پایین رخ می‌دهد و در صورت خرابی، این دنده‌ها قابل تعمیر نیستند و باید تعویض گردند.

علت تقه زدن ماشین در دنده 3

از جمله قطعات مهم دیفرانسیل پلوس است که وظیفه انتقال نیرو از گیریکس به چرخ‌ها را برعهده دارد. از جمله شایع‌ترین دلایل تقه خوردن ماشین هنگام حرکت، خرابی مشعل پلوس است. این خرابی سبب ایجاد لرزش در دنده 3 می‌گردد که می‌تواند دردسرهای جدی ایجاد کند. دقت نمایید در صورتی که این مشکل را برطرف نکنید، ممکن است دیگر قطعات دیفرانسیل نیز در معرض آسیب جدی قرار بگیرند.

تقه زدن ماشین

علت تقه زدن خودرو به دلیل پارگی گردگیر پلوس

قطعات گیربکسی همچون پلوس به دلیل اینکه در معرض هوای آزاد قرار دارند، مستعد جمع شدن گرد و غبار هستند که سبب می‌شود که این امر بر روی دیگر قطعات گیربکس نیز تاثیر می‌گذارد به ویژه قطعاتی که با روغن یا گریس پوشش داده می‌شوند. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به این بخش، از قطعه‌ای به نام گردگیر در پلوس استفاده می‌گردد. این گردگیر چون در معرض سایش قرار دارد پس از مدتی پاره می‌شود. در نتیجه این امر، گرد و غبار به داخل گیربکس و دیگر اجزاء آن وارد می‌شود. در چنین شرایطی موتور در حرکت لحظه‌ای قفل می‌کند و از این رو ممکن است شاهد تقه زدن خودرو باشیم. به منظور برطرف کردن این مشکل، باید گردگیر پلوس تعویض گردد.

شاید برای شما جالب باشد:  مقایسه بسترن B50F با لیفان 820، بررسی دو رقیب چینی + جدول

سخن پایانی

همانطور که مشاهده نمودید، در این مطلب از وب سایت یکتا یدک به بررسی دلایل تقه زدن خودرو پرداختیم تا در صورتی که به هر یک از این موارد برخورد نمودید جهت رفع آن اقدام نمایید. بهترین اقدام، بررسی دوره‌ای و منظم خودرو و رفع عیب آن می‌باشد در غیر این صورت مشکل و آسیبی به مراتب بزرگتر ایجاد می‌شود که ممکن است هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *